دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت؛

رفتار ملی‌پوش فوتبال ایران قابل توجیه نیست/ نباید او را فریب خورده بدانیم

سرمربی پیشین تیم نوجوانان ایران معتقد است ملی‌پوشی که به کمیته اخلاق احضار شده فریب خورده نیست و رفتار او جای توجیه ندارد.
کد خبر : 631394
فوتبال



به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا - عباس چمنیان؛ چالش پیش آمده برای یکی از ملی‌پوشان فوتبال ایران منحصر به او نیست و در تاریخ فوتبال کشورمان چندین و چند بار شاهد اتفاقاتی از این دست بوده‌ایم. فوتبال ایران سالیان زیادی است نام «حرفه‌ای» را یدک می‌کشد و هر از چند گاهی این قبلی اتفاقات در کنار دیگر ایرادها به خوبی نشان می‌دهد تنها برچسب «حرفه‌ای» روی فوتبال کشورمان زده شده و در عمل فرسنگ‌ها با اصل این موضوع فاصله داریم.


پارامترهای حرفه‌ای گری تنها به پرداخت پول حرفه‌ای به بازیکنان و مربیان اختصاص ندارد. ساختار باشگاه‌ها کامل نیست، زیرساخت‌های لازم برای توسعه فوتبال دیده نمی‌شود، فقر امکانات برای توسعه یکسان فوتبال وجود دارد، رفتارهای حرفه‌ای به بازیکنان آموزش داده نشده و ...؛ این‌ها بخشی از مشکلات پیش روی فوتبال ایران برای حرفه‌ای شدن است و تا زمانی که در این زمینه اقدام عاجلی صورت نگیرد امکان پیشرفت وجود ندارد و استفاده از واژه «حرفه‌ای» بیهوده است.


متأسفانه در فوتبال پایه که مهم‌ترین بستر برای حرکت به سمت فوتبال حرفه‌ای است به بازیکنان نونهال، نوجوان و جوان نتیجه‌گرایی صرف را اولویت قرار می‌دهند. بازیکنان در این سطح که باید تمامی اصول فوتبال را بیاموزند کسب پیروزی تحت هر شرایطی را اولویت خود می‌بینند و خواسته اصلی مدیران باشگاه و مربیان تیم از آنها برنده شدن است. وقتی بازیکنان به سطوح بالاتر می‌رسند و دارای درآمد بالایی می‌شوند نیز این باور در سطح جامعه ایجاد می‌شود که بازیکنان سطح اول به خاطر آنکه پول حرفه‌ای می‌گیرند در رعایت تمامی مسائل بهترین هستند. با پیش آمدن چالشی که در حال حاضر بازیکن تیم ملی را درگیر کرده و باعث دعوت او به کمیته اخلاق شده، همگان دچار تعجب زیادی می‌شوند و در باور آنها نمی‌گنجد چنین اتفاقی برای بازیکنی که در یکی از پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی بازی می‌کرده و در حال حاضر لژیونر محسوب می‌شود، رخ داده است.


پیش آمدن اتفاقات حاشیه‌ای برای ملی‌پوشی شاخص که در تیم منتخب قاره هم قرار دارد، بازخورد مناسبی برای جامعه ندارد و به اعتبار و آبروی فوتبال ایران لطمه می‌زند. متأسفانه در چنین اتفاقاتی بازیکن سیبل می‌شود و مورد انتقادات شدیدی قرار می‌گیرد در حالی که هیچ‌گاه برای رفتارهای حرفه‌ای بازیکنان کاری انجام ندادیم و حساسیتی به خرج ندادیم. در این زمینه نباید دست روی دست گذاشت چون بازیکنان نیازمند آموزش هستند و باید بیاموزند موارد اخلاقی را به بهترین شکل رعایت کنند ولی متأسفانه نتیجه‌گیری صرف را به بازیکنان آموزش می‌دهیم و تعریف از حرفه‌ای گری را کسب پیروزی در در هر مسابقه می‌دانیم. وقتی در سنین پایه به بازیکنان آموزش‌های لازم داده نمی شود آنها در سنین بالاتر برای فراگیری بسیاری از مواردی که از لحاظ اجتماعی به سودشان است کوتاهی می‌کنند و در نتیجه هر ساله اتفاقاتی که به اعتبار فوتبال ملی ایران خدشه وارد می‌کند، رخ می‌دهد.


تا زمانی که برنامه عملی برای ارتقای شخصیت بازیکنان نداشته باشیم و مشخصاً به برخی بازیکنانی که موارد اخلاقی را رعایت نکرده‌اند بها داده شود مسلماً پیشرفتی رخ نمی‌دهد و در برخی مواقع نشیب‌های زیادی پیرامون فوتبال ایران را می‌گیرد. آموزش و بالابردن آگاهی لازمه پیشرفت اجتماعی فوتبال است و نباید کار به برخورد تحقیری کشیده شود. فوتبال به‌عنوان ویترین شیشه‌ای مورد توجه همگان است و زیر ذره‌بین منتقدان قرار دارد. در این زمینه تعارف را باید کنار گذاشت، شاید برخی قواعد رعایت شود ولی چون به جزئیات توجه نمی‌کنیم دردسرهای متعددی رخ می‌دهد. در مواجهه با بازیکنان، باشگاه‌ها موظف به برخورد هستند و نباید کار به کمیته‌های اخلاق و انضباطی کشیده شود اما با کوتاهی باشگاه‌ها در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی، این موضوع در سطح ملی و بین‌المللی نمود پیدا می‌کند.




بیشتر بخوانید:





اثرات رفتار مربیان در مصاحبه علیه یکدیگر و رعایت نکردن ادبیات صادقانه باعث می‌شود تا بازیکنان جوان و حتی باتجربه هم یاد بگیرند و به همین راحتی ناهنجاری‌ها شکل می‌گیرد. باید حریم پدیده بزرگ فوتبال با سنجش دقیق رفتاری، رعایت شود و اگر نگاه حرفه‌ای وجود نداشته باشد طبیعتاً تقصیر را می‌توان به گردن دیگران انداخت. نمی‌توان در مورد مسائلی که کمبود آموزش در آن نقش دارد تقصیر را بر گردن فرد دیگری انداخت. در زمینه اتفاق اخیر برای یکی از ملی‌پوشان فوتبال ایران هم نباید او را فریب خورده بدانیم و فردی که فایل صوتی را پخش کرده، فرصت‌طلب دانست. چنین رفتاری اصلاً جایز نیست و به نوعی توجیه رفتار غیرحرفه‌ای این بازیکن است. باید حساسیت‌ها افزایش پیدا کند و بازیکنان مراقب رفتارهای خود به خصوص در فضای مجازی باشند چون سرعت انتقال اطلاعات در این فضا بسیار بالاست. در صورتی که تمامی موارد به درستی رعایت شود شاید یک دهه دیگر بتوانیم شاهد رفتارهای حرفه‌ای فوتبالیست‌ها چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اجتماعی باشیم و زودتر از این زمان امکان حل ناهنجاری‌های اجتماعی بازیکنان به اصلاح «حرفه‌ای» وجود ندارد.


انتهای پیام/۴۰۴۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته